Waarom iedereen een adviseur zou moeten hebben

Het klinkt misschien als een arrogante verkooptruc. De achtergrond van deze stelling is echter veel serieuzer en ernstiger dan dat.

De reden dat ik dit durf te beweren is deels gebaseerd op ervaring en deels op de publicaties van de belastingdienst en deels op berichten in de media.

De belastingdienst heeft in 2013 een instructieboekje gepubliceerd: “Een integere Belastingdienst, Onze basiswaarden en gedragscode”. Hierin staat de werkwijze van de belastingdienst.

Voorbeeld: de inspecteur belt de belastingplichtige als er een bezwaar is ingediend. Dat doet hij als er onduidelijkheden zijn in het bezwaarschrift. Op zich niets mis mee, zo lijkt het. Echter wanneer de inspecteur belt om de burger te intimideren of te overtuigen om het bezwaar in te trekken dan is er wel degelijk wat mis. Ook is de werkwijze van de belastingdienst, wellicht niet volgens de theorie, maar de sfeer binnen de “dienst” is er dusdanig op gericht zoveel mogelijk belastinggeld niet te hoeven uitbetalen, of zoveel mogelijk terug te vorderen.

Binnen de belastingdienst worden de belastingplichtigen niet serieus genomen. Dus wanneer een adviseur contact heeft met de inspecteur wordt deze wel serieus genomen. Een adviseur heeft er voor geleerd en zal dus weten waar hij/ zij over praat hetgeen van een doorsneeburger niet gezegd kan worden (althans in de ogen van de belastingdienst).

Vorige week heb ik als adviseur nog voor een cliënt gebeld. Hij wilde een overzicht van de vorderingen die de belastingdienst op hem denkt te hebben. Hij heeft tientallen keren gebeld zonder resultaat. Ik kreeg het met één telefoontje van tien minuten voor elkaar. Een half uurtje later stonden alle aanslagen keurig in zijn berichtenbox van mijnoverheid.

Toch een overduidelijk bewijs wat voor toegevoegde waarde een adviseur heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *